En Bok Som Sätter Sina Spår

Emma på Facebook chatten: Du ska skriva om en bok eller film (ej serie :D) som har "förändrat dig" om du förstår vad jag menar," som har satt spår i dig"


Okej. Bok eller film...Jag har sett många filmer och läst ganska många böcker men det finns bara en serie som förändrat mig och det är One Tree Hill. Men eftersom jag inte fick skriva om det så får jag hitta på något annat. Men att säga att något annat förändrat mig vore en ren lögn. En film har kanske förändrat mig och sen har det varat för en eftermiddag men det finns ingenting som fortfarande håller i sig och då tycker jag inte att det räknas: Om jag inte kommer ihåg dagen, stunden eller ens filmen/boken som jag såg/läste...


Men det finns faktiskt en bok som på något sätt inspererar mig och som på något sätt kommer sätta sina spår...(tror jag iallafall). Jag har inte riktigt läst ut boken, faktum är att jag har ungefär 700 sidor kvar att läsa men det känns lite speciellt.
Jag har inte haft den känslan med någon annan bok, jag har inte kännt mig så inspererad av en annan bok.

Boken; "Det Här Är Allt" eller orginaltiteln "This Is All" som är skriven av Aidan Chambers, kommer jag kanske inte alltid minnas men den kommer nog sätta undermedvetna spår iallafall. En slags insperation som kryper in under huden och naglar sig fast där för all framtid.


Jag kommer ihåg första gången jag såg boken. Datum: 27 Maj 2009. Min födelsedag. Jag och Emma satt i Almedelen och mumsade på en fryst tårta i solskenet och jag började rota runt i hennes väska. Jag älskar att rota i den. Det finns alltid något: Ett skolprojekt, en tidning eller som den dagen, En bok.
Min första tanke var: "Oj vilken tjock bok". Det förvånade mig egentligen inte att Emma hade lånat den, det som förvånade mig var hur faschinerad jag blev av boken. Jag kunde liksom inte släppa den med tanken.


Det gick en tid, några månader, och några dagar innan skolan skulle dra igång igen så satt jag och Emma vid en liten damm precis utanför ringmuren och pratade. Vi pratade om framtiden med skolor och utbildningar och jag vet inte riktigt hur vi kom in på det men vi började prata om boken; "Det här är allt". Emma tyckte att jag skulle läsa den och hon sa att huvudpersonen, Cordelia, var lik mig på vissa ställen. Och det gjorde ju inte saken sämre. Så samma dag gick vi till biblioteket och jag lånade boken.
 

Nu...ca 2 månader senare har jag fortfarande boken hemma. Jag har fått ett par brev från biblioteket så jag måste nog snart låna om den, jag har nämligen inte kommit så värst långt. Bara lite över 100 sidor.
Om jag någonsin ska läsa ut den så måste jag nog vara lite mer flitig. Det blir liksom inte av att jag läser så mycket. Det har nog med konsentrationen att göra...


Jag tror verkligen att det finns saker som är menade att hända. Mina såkallade "Ment To Be Moments" och idag har jag faktisk vart med om den sån sak.
Jag vaknade imorse och kände en stark lust att läsa "Det Här Är Allt". På Stan så hittar jag "Det Här Är Allt" på Bokia utan att jag letade och nu sitter jag och skriver en text om den.

Men man kan ju inte skapa någonting utav ett Ment To Be Moment, det förstår t.o.m jag men det finns så mycket jag älskar med boken:

 

 

  • Hur den är uppbyggd med alla delarna.
  • Att det ibland förekommer små brev och "lappar" (eller vad man nu ska kalla dem) i boken. Så att det inte är packat med 800 sidor med bara samma typ av text.
  • Att det är en man som skriver om en 16 årig tjejs liv och gör det så bra.
  • Att jag själv ibland kan förstå Cordelia.
  • Att det handlar så mycket om texter och "Skrivning".
  • Att den är tjock, man kan läsa och läsa och det tar aldrig slut (förstår äntligen vad Emma menar)
  • Att själva grejen är att Cordelia skriver till sitt barn
  • Att jag fortfarande har 700 sidor kvar att njuta!

 

Jag som var så mycket emot den här boken har nu gått och förälskat mig i den. Och även fast jag inte har läst ut den så kan jag nog nästan säga att det är min favoritbok. En sak att lägga till i årets önskelista :)


Kommentarer
Postat av: Sillen

Du vet redan vad jag tycker om det här men jag säger det ändå en gång till, du är en gudinna på att skriva <3

2009-10-19 @ 19:42:18
URL: http://limosa.blogg.se/
Postat av: Bea

Gud vad jag älskar den här boken! Och om man är lite långsökt hade du kanske aldrig hittat den här boken om det inte var för mig.. Jag läste den ju först och sen lånade Emma den och så nu du ;)

2009-10-22 @ 19:47:48
URL: http://booksbybea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0