"Kasta inte sten, kasta varpa"

Gomorgon, blev rätt sent igår men känner mig ändå ovanligt pigg.
Sitter och läser Matildas blogg, hon är i Idre och gud vad jag längtar dit! Jag har inga problem med att svara på frågan; Vad är det roligaste du gjort i hela ditt liv. Svaret är: Klassresan till Idre i mars 08. Att rammla i backarna, åka lift och tappa bort sig i alla "Snövit-backarna", inget slår det! Men det hade absolut inte blivit samma sak om jag åkt med min familj, visst älskar jag hela "åka skidor"-grejen men att vara där med klassen som var så samman svetsad var något helt otroligt. Saknar alla otroligt mycket och jag hoppas verkligen att jag och några andra tjejkompisar från gamla klassen kan dra ihop någonslags återträff i sommar. Och jag kan lugnt, utan att tveka säga att jag känner trygghet i dem allihopa och jag har inga problem med att säga ärligt att jag älskar dem (och jag är en sån som tar "de tre små orden" på stort allvar)
Nej, men åter till igår kväll. Jag är nämligen dotter till gotlands bästa stenvarpa kastare!! (Älskar att skryta om min pappa :D) Han har vart i finalen i gotlands största stenvarpa tävling, Stånga-spelen, 3 gånger och vunnit 2, och i alla andra tävlingar hamnar han alltid i första gruppen och aldrig på en sämre placering än 3:a, så visst är men stolt.
Iallafall så igår när vi satt där och hade det som mysigast i soffan så tar pappa fram Varpa-tävlings schemat för 2009 och hittar en tävling som hålls på Fårö, en ny tävling verkade det som, dock i metall men det sket pappa fullständigt i! Igår kväll satt vi i timmar och lyssnade på pappa som för fullhals planerar att köra ut hela bekantskaps-kretsen till Fårö, tvinga alla att fixa licens och leta fram en matell-varpa och vara med och kasta i tvälingen, vare sig man kan, eller  inte. Efter tävlingen ska han ta med alla som vill och som har en stenvarpa nära till hands, till stället där vi (ett gäng på en 20-25 pers) ska bo och få så många som möjligt att boka stuga och sova över. Men innan det, direkt efter metallen ska han anordna en inofficiell stenvarpa tävling och kasta, och alla som inte vill eller kan kasta varpa får ställa sig och kasta kubb och därmed ha en egen kubb-tävling medans de andra kastar varpa...
De ska fixa bastu och det ska bli en riktigt brakfest ute på sudersand på vår national dag....Haha.
Och när sånt här börjar planeras och faktisk slutförs så är jag så jävla glad att jag lever! <3


 
                                                             
(
En film från nyårskastningen 09 nere på "Wible Stenvarpa sällskaps" hemma plan och klubbstuga, två kastare med talang på dragspel, Pelle & Svenne, står för underhållningen)




"Kasta inte sten, kasta varpa"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0