Annanas-krokant

Efterrätter förknippas ofta med sockerbomber, såsom tårtor, fyllda kakfat, glass eller godis men så behöver det ju absolut inte vara. Jag vill hellre att det är något gjort på frukt än en stor och maffig tårta; där man försöker ta en så liten bit sommöjligt men lyckas ändå alltid få magknip. Man kan inte sitta och klämma i sig en maffig tårtbit efter en stor middag medans något litet, enkelt och lite nyttigare är väldigt lätt att klämma ner och slippa magknipen och istället känna välbehag.
Minns själv nårsafton för 2 år sen hemma hos Farmor och Farfar. Farfar älskar att laga mat och gör alltid iordning en stor kalkon till nyårs middagen och min Farmor är ett riktigt kakmonster! Hon står i köket i timmar och bakar kakor, gör glass och garnerar tårtor lagom till nyår. Så där sitter man och gör sitt bästa för att lyckas klämma ner;
Välkommst drinken
Maten
Efterrätten (glass eller tårta)
Godis, Chips och ännu mer dricka.
Sen är det dags för kaffe där tillbehören är 3 sorters kakor och 1 sorts bulle.

Ja, jag brukar få spara mig i veckor innan :D

Och det där funkar ju inte.
Så här har jag ett recept på en jätte god, enkel efterrätt där grunden är annans skivor (haha, jag vet att såsen som de ligger i är mer eller mindre BARA socker men det bortser vi från)

Det du behöver är:
Annanas skivor
Hasselnötskrokant
Margarin

Du gör såhär:

Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg ut så många annanas skivor du vill ha på en plåt. Ta en pensel och pensla på margarinet på skivorna och strö sen på lite hasselnötskrokant
Sen in i ugnen en stund.

Det blir jätte gott! Kan serveras som de är eller med någon god glass som man tycker passar. Själv föredrar jag vanlig vaniljglass men smaken är ju som baken.


Hoppas det ska smaka.
Och om ni testar detta lämna gärna en komentar och berätta vad ni tyckte eller om ni la till någon ingrediens så det blev ännu godare.


 "If You Can Dream It You Can Be It"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0