Glad Midsommar

Glad midsommar på er!

Kl är än så länge bara 7.00 men solen skiner och det är redan varmt! Super härligt och jag hoppas verkligen att vädret är lika fint 5mil härifram fär vi faktisk ska fira denna underbara dag. Ska snart åka ut dit fast just nu är jag den ända som är uppe men jag ska nog snart gå och väcka de andra så att vi kommer iväg någongång.

Men midsommar är verkligen en "högtid" som ingen riktigt vet varför vi firar. Den första färsk potatisen? Jordguddbstårtan? Eller firar vi verkligen att det blir mörkare!?
Nej. En dag på min So-lektion så fick jag lära mig bakrunden till vad vi kallar midsommarafton och jag tycker iallafall att det låter rätt så rimligt och trovärdigt.
Och tråkigt nog så har jag glömt bort detaljerna för berättelsen och på övriga internt så hittar jag inget användbart.

Men det jag vet är att Vikingarna hade en stor fest mitt i vintern, festen pågick i flera dagar och mycket mat och dryck gick till spillo. Sen var det någon som inte tyckte detta var okej men Vikingarna ville ju ha kvar sin traditionella fest så de bestämmde att de skulle flytta festen 6 månader så att den hamnade i mitten/slutet av Juni istället det är nämligen då Johannes Döparen föddes och då kunde de använda festen att fira det istället. Och midsommar stången är precis det den ser ut att vara...Och jag behöver väl egentligen säga Pervers-stång för att alla ska förstå men otrurligtnog har jag glömt historien bakom den med men nu har ni iallafall fått veta lite.
Nu tänkte jag gå och göra ett fint sommar kollage till er, ett lite finare än igår.

Men ni får ha en bra midsommar <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0