#6 Malin Moström



Malin Moström



Kom nyss hem från stan, köpte lite underkläder, och två snygga tröjor. Nu sitter jag här och har inget att göra...internet har blivit så hemskt tråkigt på sista tiden.
Så jag tänkte improvisera ihop en "Hitta din förebild/idol". Jag har haft olika genom åren, bl.a Blondinbella, min godedjurs panda Tommy, en kompis, hon i kassan på Ica. Ja, det har vart väldigt varierat, många gånger har det inte hållt längre än ett par dagar eller kanske någon vecka men nu har jag faktisk hittat en, eller det var min mamma som hjälpte mig.
Såg på "Mästarnas Mästare" (som ligger på delad första plats till den bästa kvälls-tv-underhållningen tillsammans med "Expedition Robinsson", ett jätte bra program där de har samlat ihop pensionerade idrottsmän och kvinnor som slagit igenom ganska stort verkar det som. De bor tillsammans i ett hus i Spanien och varje dag inriktar sig tävlingarna på olika saker, t.ex kondition, perfektionism, uthållighet och sånna saker. Det brukar ligga runt 3 olika tävlingar varje dag där de får poäng på hur det går för dem i tävlingarna, den som vinner och som har mest poäng efter alla tävlingar vinner och får immunitet och den som förlorar får välja 1 person som han/hon vill ta med sig till en nattduell, den som förlorar nattduellen får inte återvända till huset, ett jätte bra program men det var inte det jag skulle skriva om egentligen utan grejen är att jag har hittat min förebild/idol genom det programet, fotbollsspelaren och den f.d svenska landslagets mittfälts spelare, Malin Moström.
Anledningen till att jag valde henne är för att mamma tyckte att vi var så otroligt lika till sättet och när jag tänkte efter så har hon rätt. Jag och Malin är väldigt lika. Envisa, uthålliga, håller sig lite bakom. Ingen som precis hörs och syns utanför planen men på planen öppnas en helt ny personlighet.  Sen är hon ju en grym fotbollsspelare också som faktisk vann diamantbollen år 2001.
Hon var lagkapten för svenska landslaget och spelade annars i Umeå IK som mittfältare och är en av anledningarna till Umeås otroliga utveckling och övertag i damfotboll.Hon är alltså en av sveriges mest framgångsrika spelare genom tiderna! Och har haft stor inverkan på europeisk damfotboll under 2000-talet, hon låg också nia på listan över världens bästa fotbollsspelare 2006.
Malin slutar med fotboll 2006 och i hemklubben Umeå beslutar de att ingen annan kommer få bära nr 6, det kommer föraltid förbli Malins nr.  2007 skrev hon dock på ett korttidskontrakt för Umeå som hade ett otroligt manfattigt lag p.g.a skador.

Meriter

2001-  
EM silver samt att hon vann Diamantbollen
2003- VM Silver, 1:a i Champions Leauge, årets mittfältare
2004- 1:a i Champions League

Malin har spelat 113 A-landskamper och 21 mål.

Källa: Wikipedia


Haha, okej. Det här inlägget har förvandlats till något annat än en "Hitta din förebild/idol" improviserad skola så jag gör den i ett annat inlägg. Här får ni istället läsa om min stora idol, Malin Moström #6


Haha, ända filmen jag hittade med lite kort sökande. Hoppas den duger. :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0