Van Veeteren

Igår blev det en riktigt tv-kväll.
Gossip Girl kl 19.00
Wipeout kl 20.00
Münsters Fall kl 21.00

Fick som ganska liten vara med och se kriminalromaner på tv, vilket man kan säga har straffat sig. Är jätte rädd för att vara ute själv i mörker eller ja,gå runt i mitt mörka hus om nätterna är heller ingen stor favorit. Jag fantiserar om en massa saker som skulel kunan dyka upp och ibland när jag cyklar hem från skolan brukar jag tänka på det igen och fundera över vad jag gör om jag t.ex blir våltagen i badrummet en kväll...
Skulle nog kunna bli en bra deckar författare.

Iallafall så tittar jag på dem där filmerna med glädje och längtar tills en ny ska komma ut, och sen efter filmen sover jag med lampan tänd mellan mina föräldrar i deras säng. (Okej, kanske en liiiten överdrift. 1, jag får inte sova i mina föräldrars säng längre  2, Jag klarar inte av att somna med lampan tänd och bättre sova och vara rädd än att vara vaken, eller hur?)

Gillar alla kriminalromaner.

Wallander
Van Veeteren
Anna Phil
Beck
Cold Case

Många är bra men favoriterna är Wallander och Van Veeteren, och jag undrar om jag inte tycker att Van Veeteren är lite bättre....Jo,det gör jag nog.

Här kommer därför lite kort fakta om Filmerna Böckerna av Håkan Nesser.
Enjoy <3

Van Veeteren

Håkan Nesser har skrivit 10 böcker om Van Veeteren och 9 st har även blivit filmatiserade.

Böckerna utspelar sig i det påhittade staden Maardam som ligger på obestämd plats men den skulel kunna tänkas ligga någonstans runt, Nederländerna, Polen, Sverige, Tyskland. Staden har ca 300 000 innvånare och har ett genomgående vattendrag och kanalsystem. Många säger att Håkan har fått insperation från sin egen hemstad Kumla nära Örebro.
Filmatiseringen började tidigt 2000-tal och första filmen filmades i Södra sverige. Man satte då "icke svenska" reg-skyltar på bilar och använde "Icke svenska" polis uniformer.


Böckerna


  • Det grovmaskiga nätet (1993)
  • Borkmanns punkt  (1994)
  • Återkomsten (1995)
  • Kvinnan med födelsemärke (1996)
  • Kommissarien och tystnaden (1997)    (Den ända som inte blivit filmatiserad)
  • Müñsters fall (1998)
  • Carambole (1999)
  • Ewa Morenos fall (2000)
  • Svalan, Katten, Rosen och Döden (2001)
  • Fallet G (2003




Persongalleriet

Van Veeteren är böckernas huvudperson och befinner sig i sextioårsåldern. I de fem första böckerna är han kommissarie, i de fem sista jobbar han på antikvariat, men är ofta behjälplig med utredningar. Van Veeteren är butter och en smula cynisk. Uppskattar mörk öl och schackspel. Han har två barn, sonen Erich och dottern Jess. Han är frånskild, men träffar under seriens gång en ny kvinna, Ulrike Fremdli. Van Veeteren har mycket god personkännedom och lägger stor vikt vid psykologin bakom brotten. Han har bara ett enda olöst fall bakom sig, Fallet G.


Reinhart är en kriminalintendent, som tar över som kommissarie då Van Veeteren drar sig tillbaka. Han är i 50-årsåldern, lyssnar mycket på jazz, och är oftast mycket klarsynt i brottsutredningar. Han är singel fram till bok 4, då han träffar engelsklektorn Winnifred Lynch som senare är behjälplig i en svår utredning.

Münster är liksom Reinhart intendent, men några år yngre. Han är familjefar med fru och två barn. Münster är den som oftast har förtrogna samtal med Van Veeteren, och brukar även ofta spela badminton med denne. Han kan ibland framstå som något naiv, vilket Van Veeteren försöker ändra på genom att få honom att tänka efter noga.

Moreno är den enda kvinnliga kriminalpolisen i Maardam, åtminstone fram till bok 9. Hon är i 30-årsåldern och ensamstående, men har åtminstone ett par seriösa förhållanden under seriens gång. Hon drivs av en hunger att sätta fast brottslingar, och erkänner att hon tycker det är spännande att vara mitt inne i en brottsutredning.

Rooth är en kriminalinspektör i början av medelåldern. Han är en ständig ungkarl som har begränsade framgångar hos det motsatta könet. Han tröstar sig ofta med allehanda bakverk. Förtjust i spydiga kommentarer. Han samarbetar ofta med den något yngre assistent (sedermera inspektör) Jung, som ofta får sköta fotarbetet i utredningar, men å andra sidan har ett mer stadigt förhållande med en frånskild kvinna.

Hiller är polischef, men utan speciellt mycket pondus. Snarare är han ofta föremål för skämt bland kollegerna. Han håller mest till på sitt kontor bland många krukväxter.

Heinemann och DeBries är två andra intendenter som förekommer mindre ofta i böckerna. De försvinner under seriens gång, på helt olika sätt.

(Detta är alltså karaktäerena i böckerna, Många finns med även i filmerna men deras identitiet kanske ändras lite där)


Ja, jag tycker verkligen att filmerna är super bra (har inte läst böckerna), Carambole är nog min favorit och den värsta är "Ewa Morenos Fall", inte för att den är tråkig eller så utan jag tycker att den är så himla läskig! Haha, se den inte! Eller jodå, gör det men var berädda på en hämsk film!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0